آیا بیشتر عرق کردن حین ورزش به معنی چربی سوزی بیشتره؟

همه ی ما چه بخوایم چه نخوایم وقتی داریم ورزش می کنیم و فعالیت های روزمره انجام می دیم عرق می کنیم. سوال اینه وقتی ما عرق می کنیم یعنی داریم چربی سوزی می کنیم؟ جواب نه است.

ممکنه فکر کنی که عرق کردن زیاد به معنی تمرین بهتر و چربی سوزی بیشتره. قبل اینکه برای عرق کردن بیشتر وقتی داری ورزش می کنی تلاش کنی بهتره این بدونی که عرق کردن زیاد به معنی چربی سوزی بیشتر نیست و همه این ها یه افسانه بیشتر نیست.

رابطه بین عرق کردن، کالری و چربی سوزی

در طول سال ها، به نوعی عرق کردن به پارامتری برای تشخیص بهتر انجام دادن تمرین، چربی سوزی بیشتر و کالری سوزی تبدیل شده.

البته بدون اینکه هیچ مدرک یا حقیقتی برای این موضوع وجود داشته باشه. عرق کردن ملاکی برای اینکه بفهمی چقدر کالری می سوزنی نیست، اما می تونه باعث کاهش وزن بشه. با این حال، این کم کردن وزن موقتیه.

به محض اینکه آب رو بنوشی و به سلول های بدن آبرسانی کنی، می‌ تونی انتظار داشته باشی که بلافاصله وزن از دست رفته رو به دست بیاری. پس مجبور کردن خودمون به عرق کردن بیشتر با کار در شرایط گرم یا پوشیدن لباس های سنگین، باعث کاهش و کم شدن چربی اضافی نمیشه.  مهم اینه که درک کنی که عرق کردن برای اهداف سلامتی و تناسب اندام چه کاری می تونه انجام بده و نمی تونه انجام بده.

عرق کردن چه معنی داره؟

عرق کردن

یه فرآیند خنک کننده بدنه. وقتی که دمای مرکز بدن افزایش پیدا می کنه چه در اثر ورزش یا گرما – مغز سیگنال می ده که زمان عرق کردن رسیده. همین طور که رطوبت روی پوست به هوا تبخیر میشه، مقداری گرما رو با خود می بره که به کاهش دمای بدن و به حالت عادی کمک می کنه. بعضی از افراد بیشتر از بقیه عرق می کنن. معمولاً افرادی که غدد عرق بیشتری دارن در مقایسه با افرادی که غدد عرق نسبتاً کمتری دارن بیشتر عرق می کنن.

عوامل زیادی وجود دارن که تعیین می کنه ما در طول تمرین چقدر عرق می کنیم.

برخی از عوامل در عرق کردن نقش دارن مثل:

– دما

– رطوبت

– ژنتیک

– وزن

– مصرف آب

– جنسیت

– سن

– سطح تناسب اندام

از بین این عوامل، وزن و سطح تناسب اندام بیشترین تأثیر رو بر میزان عرق کردن در حین ورزش داره.

یه نفر با تناسب اندام پایین می تونه زیاد عرق کنه، دلیل هر کدوم از افراد متفاوته. فردی که تناسب اندام بهتری داره فرایند خنک سازی بدنی بهتری داره.افرادی که تناسب اندام بالا دارن ممکنه بیشتر عرق کنن، بخاطر اینکه توده های بدن زیادن و باید خنک بشن.

چطوری میشه چربی سوزی کرد؟

اگه می‌خواهی چربی سوزی کنی، سالم ترین راه آروم آروم کم کردن وزنه. یه رژیم غذایی سالم از غذاهای کامل رو در پیش بگیر و به طور منظم ورزش کن با اپلیکیشن سیگما میتونی این کار رو به راحتی انجام بدی. تمرینات قدرتی، تمرین مقاومتی، ایروبیک، دویدن، دوچرخه سواری، حتی یوگا ورزش های زیادی وجود دارن که باعث چربی  سوزی میشن. باید بفهمی چه ورزشی برات مفیده. برای اینکه بفهمی می تونی از مشاوران ما کمک بگیری.

عوارض نخوردن آب حین ورزش کردن

60 تا 75 درصد بدن ما از آب تشکیل شده. مصرف کم آب همراه با عرق کردن بیش از حد می توانه منجر به هایپرترمی، گرمازدگی (گرمازدگی)، از دست دادن شدید الکترولیت ها، آسیب کلیه، سایر موارد اضطراری مرتبط با قلبی عروقی و کاهش استقامت و قدرت عضلانی بشه.

مهم این که خودت رو هیدراته نگه داری، به خصوص در فصل تابستان.

اگه عرق می کنی، احتمال کم آبی بدن بیشتره. هوای گرم یا مرطوب میزان عرق کردن رو افزایش میده. برای شروع به آبرسانی کردن بدن صبر نکن تا تشنه بشی. همیشه یه بطری آب با خودت ببر و به طور منظم در طول تمرین آب بنوش.

برای رسیدن به نتیجه مطلوب، نمی‌تونیم اهمیت سازگاری رژیم غذایی و برنامه‌های تمرینی خود رو نادیده بگیریم.

تناسب اندام یک سفر است، نه یک مقصد

 

دیدگاه ها غیرفعال است