تاثیر تغذیه روی سلامت مو ناخن و پوست

تا به حال فکر کردی که چگونه مواد مغذی خاصی میتونه روی سلامت مو، ناخن و پوست تأثیر بزاره؟

همه ی ما می دونیم  که عادات غذایی ناسالم میتونه منجر به مشکلات سلامتی مثل چاقی، دیابت و بیماری قلبی بشه، اما به ندرت ارتباط بین تغذیه و سلامت پوست، مو و ناخن می بینیم.

تغذیه و رژیم غذایی ما روی پوست، مو و ناخن تاثیر زیادی داره.

سلامت پوست

پوست بیشترین سطح تماس بین بدن انسان و محیط خارجی رو داره و مانعی که بدن انسان رو از محیط جدا میکنه.

نه تنها از بدن در برابر آسیب های محیط خارجی محافظت میکنه بلکه از هدر رفتن آب از بدن جلوگیری میکنه.

پیری اندام ها در طول زندگی ما اتفاق می افته. پوست به عنوان بزرگترین اندام بدن انسان، به دلیل افزایش سن، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UVR) و آلودگی شیمیایی، علائم آشکاری از پیری رو نشان میده.


آیا ژن در پوست خوب موثر است؟

اکثریت ما با پوستی سالم و لطیف به دنیا می آییم. با افزایش سن، پوست ما کمتر قادر به مقابله با ساییدگی و آلودگی های روزمره میشه.

پوست خوب تا حدودی به دلیل ژن های ماست. اما خبر خوب این که کارهای زیادی می‌تونیم انجام دهیم تا پوست خود رو به بهترین شکل حفظ کنیم و به سلامت پوست با افزایش سن کمک کنیم.

محصولات مراقبت از پوست بی شماری در بازار موجوده که ادعا می کنند سالم ترین و جوان ترین پوست رو به شما میدن ولی هرچه قدر هم برای خرید محصولات هزینه کنی ولی تغذیه ات درست نباشه استفاده از این محصولات هیچ فایده ای نداره.

مراقبت از پوست تنها زمانی بهترین نتایج رو به همراه خواهد داشت که با ویتامین های ضروری برای پوست دریافت شده از رژیم غذایی مناسب تکمیل بشه.


چگونه تغذیه مناسب می تواند مشکلات سلامت پوست رو حل کنه؟

 

تاثیر تغذیه روی سلامت پوست

پوست ما روزانه با چالش هایی مثل آسیب های ناشی از نور خورشید، خشکی، آکنه، چین و چروک، پیری  نازک شدن و جراحات در مواجه است. همانطور که بقیه بدن به تغذیه مناسب نیاز داره، پوست هم نیاز به مواد مغذی داره.

گلوکز، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، لیپیدها، ویتامین ها و مواد معدنی مواد مغذی اصلی برای سلامت پوست هستن.

فعال باش، یک برنامه ورزشی خوب جریان خون رو در سطح پوست بهبود و به پوست درخشندگی می بخشه. ورزش باید شامل فعالیت هایی باشه که باعث تپش قلب میشه، مثل رقص، دویدن یا راه رفتن سریع.

بیایید ببینیم که چگونه مواد مغذی ضروری به مبارزه با چالش های مختلف پوست کمک میکنه.

اما نیکول هاپسگر، متخصص تغذیه، اظهار می‌کند: (( پوست شما بازتاب سلامت کلی شماست))

تغذیه پوست از داخل

داشتن یک رژیم غذایی متعادل، غنی از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و مواد معدنی کلیدی، ویتامین های A، B2، B3، B6، C، D، E، روی و سلنیوم برای سلامت و عملکرد مطلوب پوست مهم هستند.

اگر این موارد رو به اندازه کافی دریافت نکنی، میتونه باعث مشکلات پوستی شناخته شده پزشکی بشه.

یک رژیم غذایی متعادل سالم، حداقل 5 واحد در روز از انواع میوه ها و سبزیجات، منبع غنی از آنتی اکسیدان ها روشامل میشه.

دریافت مقدار کافی چربی مناسب مهمه. اسیدهای چرب امگا 3 از طیف وسیعی از پروتئین ها از جمله لبنیات کم چرب، آجیل، حبوبات، ماهی و گوشت بدون چربی به دست میاد.

هیدراته ماندن

مهمه که هیدراته بمونی (مایعات کافی دریافت کنی). پوست سالم نیاز به آبرسانی داره حدود شش تا هشت لیوان در روز باید آب بخوری.

آب، شیر کم‌چرب و نوشیدنی‌های بدون قند از جمله چای و قهوه همه به حساب میان. آبمیوه ها و اسموتی ها به هیدارته موندن کمک میکنن اما بخاطر قندی که دارن، باید کمتر از 150 میلی لیتر در روز مصرف بشن.

بعضی از غذاها حاوی آب هستن . انتخاب غذاهای غنی از آب به هیدراته نگه داشتن پوست کمک میکنه همچنین غنی از آنتی اکسیدان هستن مثل: خیار، گوجه فرنگی، اسفناج، کلم بروکلی، هندوانه، سیب، مرکبات و انواع توت ها.

علل چین و چروک، خشکی و کم آبی پوست:

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اشعه های UVA و UVB

سیگار کشیدن: روند طبیعی پیری پوست رو سرعت می بخشه. سموم موجود در دود از تولید کلاژن بیشتر پوست جلوگیری میکنه که به ایجاد چین و چروک کمک میکنه.

-رژیم غذایی ضعیف، فاقد آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب

-مصرف بیش از حد الکل

-کمبود خواب(لینک) برای جلوگیری از پیری و خستگی پوست به خواب کافی نیاز داری.

-استرس بیش از حد


تاثیر تغذیه روی سلامت مو

تاثیر کمبود مواد مغذی روی مو چیست؟

بسیاری از مردم خواهان موهای قوی و سالم هستند، به خصوص با افزایش سن.

سرعت رشد و سلامت مو به عوامل زیادی از جمله سن، سلامت کلی، ژنتیک، قرار گرفتن در معرض محیط، داروها و رژیم غذایی بستگی داره.

بعضی از عوامل مثل سن و ژنتیک رو نمیشه تغییر داد. یکی از عواملی که احتمالاً کنترل بیشتری روی آن داریم، رژیم غذایی است.

ویتامین ها و مواد معدنی موجود در غذا نقش مهمی در چرخه رشد فولیکول مو و در گردش سلولی ایفا میکنن.

مصرف رژیم غذایی فاقد مواد مغذی مناسب میتونه منجر به ریزش مو بشه.

مطالعات نشان می‌دهند که کمبود ویتامین‌های B12 و D، بیوتین، ریبوفلاوین، آهن و سایر مواد مغذی با ریزش مو مرتبط است.

خوردن یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از این ویتامین ها و مواد معدنی است ممکنه به رشد مو کمک کنه، به خصوص اگه به دلیل تغذیه نامناسب ریزش مو داری.

سیدنی گرین، متخصص تغذیه در دنور، MS، RDN می گوید: «رژیم غذایی می تواند کاملاً بر رشد مو تأثیر بگذارد. همانطور که او توضیح میده، سلامت مو به دریافت کافی مواد مغذی، به ویژه ویتامین های B، روی، اسیدهای چرب امگا 3، آهن و ویتامین های محلول در چربی (به A، D و E) بستگی دارد.

گرچن فریز، متخصص تریکولوژیست می‌گوید: اگر ناگهان موهای شما نازک‌تر شد یا بدون دلیل مشخصی بیش از 50 تا 150 تار در روز ریزش کرد، ممکن است بخواهید توجه بیشتری به انتخاب‌های غذایی خود داشته باشید. او می گوید که رژیم غذایی نقش بسیار مهمی در سلامت پوست سر و رشد مو دارد. بدون داشتن پوست سر سالم به عنوان پایه، داشتن موهای پر و سالم بسیار بعید است.

تاثیر تغذیه روی مو

 

1.در رژیم غذایی کم چرب تجدید نظر کن

. Lars Skjoth، موسس و محقق ارشد Harklinikken، توصیه می‌کند: «زنانی که از رژیم‌های غذایی فشرده کم‌چرب استفاده می‌کنند، می‌توانند شاهد شکنندگی و بی‌جان شدن موهایشان باشند، بنابراین تمام غذاهای کم‌چرب را فراموش کنید و به جای آن به دنبال چربی‌های کامل و سالم باشید».

2.مصرف غذای فرآوری شده خودت رو ارزیابی کن

مصرف غذاهایی که فاقد مواد مغذی هستند – مثل تنقلات بسیار فرآوری شده، غذاهای با قند بالا، الکل، کربوهیدرات های ساده – می تونن جای غذاهای غنی از مواد مغذی رو بگیرن.

3. کاهش وزن سریع مفید نیست

دیوید آدامز،: «رژیم های غذایی ساده، رژیم های سخت و افزایش یا کاهش وزن قابل توجه معمولاً منجر به برخی از انواع اختلالات مو یا پوست سر و گاهی اوقات هر دو میشه.

یکی از بخش‌های کلیدی فرآیند مشاوره، ارزیابی چیزی است که فرد مصرف میکنه.

او می‌گوید: «وقتی بیماری دارم که مشکلات مو یا پوست سر دارد، یکی از مواردی که در مورد آن صحبت می‌کنیم رژیم غذایی اوست. همه می گویند که رژیم غذایی سالمی دارند، بنابراین از آنها می خواهم که برای دو هفته یک دفتر خاطرات غذایی داشته باشند. این یادآمد غذایی به نتایج غیرمنتظره ای منجر می شود. او خاطرنشان می‌کند: «وقتی یادآمد غذایی را با هم می‌خوانیم، اغلب، اولین نظر این است: «اوه، رژیم غذایی من آنقدرها هم عالی نیست!»

9 ماده غذای غنی از مواد مغذی که از رشد مو حمایت می کنند:

1.تخم مرغ

تخم مرغ منبع عالی پروتئین و بیوتین است، دو ماده مغذی که برای رشد مو ضروری هستند.

خوردن پروتئین کافی برای رشد مو مهم است زیرا فولیکول های مو بیشتر از پروتئین ساخته شده اند. نشان داده شده است که کمبود پروتئین در رژیم غذایی باعث ریزش مو میشه.

بیوتین برای تولید پروتئین مو به نام کراتین ضروری است، به همین دلیل است که مکمل های بیوتین اغلب برای رشد مو به بازار عرضه میشن. تحقیقات همچنین نشان داده که مصرف بیوتین بیشتر میتونه به بهبود رشد مو در افراد مبتلا به کمبود بیوتین کمک کنه.

تخم مرغ همچنین منبع عالی روی، سلنیوم و سایر مواد مغذی مفید برای مو است.

2.توت ها

توت ها سرشار از ترکیبات و ویتامین های مفید هستند که ممکنه از رشد مو حمایت کنند.

به عنوان مثال، توت فرنگی سرشار از ویتامین C است که به تولید کلاژن و جذب آهن کمک میکنن.

3.آووکادو

آووکادو، مغذی و منبع عالی چربی های سالم است. منبع عالی ویتامین E هستند که ممکنه از رشد مو حمایت کند. یک آووکادو متوسط (حدود 200 گرم) 28 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین E رو تامین میکنه.

ویتامین E همچنین از نواحی پوست مثل پوست سر در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب محافظت میکنه. پوست آسیب دیده روی پوست سر می تونه منجر به کیفیت پایین مو و فولیکول های مو کمتر بشه.

4.آجیل

آجیل مملو از مواد مغذی مانند ویتامین E، ویتامین B، روی و اسیدهای چرب که برای رشد مو ضروری است.

به عنوان مثال، یک اونس (28 گرم) بادام، 48 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین E رو تامین میکنه.

5.شیرین

فلفل دلمه منبع عالی ویتامین C و غنی از آنتی اکسیدان است که به رشد مو کمک می کنه.

در واقع، یک فلفل زرد تا 45.6 درصد از نیاز روزانه زنان به ویتامین C و 38 درصد نیاز مردان رو تامین میکنه.

ویتامین C به تولید کلاژن کمک میکنه، که میتونه به تقویت تارهای مو کمک کنه. همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است که ممکن است از تارهای مو در برابر استرس اکسیداتیو محافظت کنه.

استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می افته که رادیکال های آزاد بر سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی بدن غلبه کنند که با ریزش مو و سفید شدن مو مرتبط است.

علاوه بر این، فلفل های شیرین منبع عالی ویتامین A هستند.

6.لوبیا

لوبیا یک منبع گیاهی عالی از پروتئین که برای رشد مو ضروری است.

مثل صدف، لوبیا منبع خوبی از روی است که به چرخه رشد و ترمیم مو کمک می کند. یک وعده 3.5 اونس (100 گرم) لوبیا سیاه تا 14 درصد از نیاز روزانه روی یک زن و 10 درصد برای مردان رو تامین می کند.

7.اسفناج

اسفناج یک سبزی سبز سالم است که سرشار از مواد مغذی مفیدی مثل فولات، آهن و ویتامین‌های A و C است که همگی برای رشد مو مهم هستند.

مطالعات نشان می دهد ویتامین A برای رشد مو مهم است. اما مصرف بیش از حد ویتامین A در واقع میتونه منجر به ریزش مو بشه.

شما باید تمام ویتامین A مورد نیاز خود رو با خوردن غذاهای غنی از این ماده مغذی مهم دریافت کنید.

یک فنجان (30 گرم) اسفناج تا 20 درصد از نیاز روزانه به ویتامین A رو تامین میکنه.

8.سویا

مطالعات نشان داده است که ترکیبات موجود در سویا ممکنه باعث رشد مو بشه. یکی از این ترکیبات اسپرمیدین است که در دانه های سویا به وفور یافت میشه.

9.گوشت

گوشت جزء اصلی رژیم غذایی بسیاری از افراد و سرشار از مواد مغذی است که ممکنه به رشد مو کمک کنه.

پروتئین موجود در گوشت به رشد ، ترمیم و تقویت فولیکول های مو کمک میکنه.

گوشت قرمز، به ویژه، سرشار از نوعی آهن است که به راحتی جذب میشه. این ماده معدنی به گلبول‌های قرمز خون کمک میکنه تا اکسیژن رو به تمام سلول‌های بدن از جمله فولیکول‌های مو برسانند.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد گوشت قرمز، به ویژه گوشت قرمز فرآوری شده، با افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، سرطان روده بزرگ و دیابت نوع 2 در مردان و زنان مرتبط است.


تاثیر تغذیه روی سلامت ناخن

تاثیر تغذیه روی سلامت ناخن

ناخن‌های دست و پا از کراتین، یک پروتئین سخت و قوی تشکیل شدند که در مو و پوست وجود داره.

ناخن ها از نظر ساختاری از تعدادی اجزا تشکیل شدند. اول صفحه ناخن ، که ناخن قابل مشاهده ای که وقتی به انگشتان دست یا پا نگاه میکنی میبینی. در زیر آن بستر ناخن قرار دارد که لایه ای از پوست حساس است که به صفحه ناخن چسبیده است. در هر سه طرف ناخن چین‌های ناخن(پوست) وجود دارد.

در داخل صفحه ناخن، کوتیکول و لونولا قرار دارد که اولین آنها بافتی که به چین ناخن و صفحه ناخن متصل است و دومی ناحیه سفید و نیمه ماه شکلی است که در پایه ناخن وجود داره.

ناخن ها از زیر کوتیکول در مکانی به نام “ماتریکس” رشد میکنن که به طور متوسط فقط 0.1 میلی متر در روز رشد میکنن، معادل یک دهم اینچ در هر ماه.

ممکنه متوجه بشین که زنان بارداری که مکمل های ویتامین قبل از تولد مصرف می کنند، شروع به رشد ناخن های بسیار بلند و سالم می کنند، که ما را به نکته اصلی می رسانند.

اگر کمبود ویتامین یا مواد معدنی داری، میتونه به صورت ناخن های خشک، ترک خورده، شکننده و نامنظم ظاهر بشه.

بستر ناخن دائما باعث ایجاد بافت ناخن میشه و دریافت کافی ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی به رشد، تشکیل و استحکام سلول های جدید ناخن کمک میکنه.

تغییر در ظاهر، بافت یا شکل ناخن ها میتونه نشان دهنده کمبود مواد مغذی باشه.


8 ویتامین و مواد مغذی مهم برای حفظ سلامت ناخن ها :

بیوتین

بیوتین یک ویتامین B کمپلکس است که به عنوان ویتامین B7، کوآنزیم R و ویتامین H نیز شناخته می شود.

به رشد سلول های سالم کمک میکنه و به متابولیسم اسیدهای آمینه سازنده پروتئین که برای رشد ناخن ضروری هستند کمک میکنه.

یک مطالعه روی 35 نفر با ناخن های شکننده نشان داد که 2.5 میلی گرم بیوتین در روز به مدت شش هفته تا هفت ماه باعث بهبود علائم در 63 درصد از شرکت کنندگان شد.

بیوتین بیشترین غلظت رو در گوشت‌های اندام مثل جگر دارد، اما می‌توان آن را در زرده تخم مرغ، لبنیات، مخمر، ماهی قزل آلا، آووکادو، سیب‌زمینی شیرین، آجیل، دانه‌ها و حتی گل کلم نیز یافت.

کمبود ویتامین های B کمپلکس به ویژه بیوتین باعث ایجاد برجستگی در امتداد بستر ناخن میشه.

سایر ویتامین های B

سایر ویتامین های B نیز برای سلامت ناخن ها مهم هستن.

ویتامین B12 در جذب آهن و همچنین رشد گلبول های قرمز نقش دارد. هم آهن و هم B12 برای قوی و سالم نگه داشتن ناخن ها ضروری هستن.

کمبود ویتامین B12 میتونه منجر به ناخن‌های کاملاً آبی، رنگدانه‌های آبی مایل به سیاه با رگه‌های تیره طولی مواج و رنگدانه‌های قهوه‌ای بشه.

به همین ترتیب، فولات یا ویتامین B9 با کمک به تشکیل گلبول های قرمز خون و رشد سلول های جدید برای رشد و سلامت ناخن ها مهمه.

کمبود فولات میتونه باعث تغییر رنگدانه در ناخن ها بشه و آنها رو سفت و شکننده کنه.

برای جلوگیری از کمبود، بزرگسالان به 2.4 میکروگرم ویتامین B12 و 400 میکروگرم فولات در روز نیاز دارن، زنان باردار نیاز بیشتری دارن.

فولات رو میشه در سبزیجات سبز تیره، مرکبات، لوبیا، نخود، عدس، آجیل، دانه ها و آووکادو یافت. از سوی دیگر، B12 عمدتاً در غذاهای حیوانی مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات وجود دارد.

پروتئین

ناخن ها عمدتا از یک پروتئین ساختاری فیبری به نام کراتین ساخته شده اند. که به ناخن ها استحکام و انعطاف پذیری میده. همچنین از ناخن ها در برابر آسیب یا استرس محافظت میکنه.

جالب اینجاست که کراتینی که می بینی در واقع مرده است. ناخن‌ها توسط سلول‌های مرده تشکیل میشن که بدن با فشار دادن سلول‌های جدید از زیر به بالا، آن‌ها را می ریزه.

خوردن پروتئین کافی از طریق رژیم غذایی برای افزایش تولید کراتین و در نتیجه ایجاد ناخن های قوی ضروریه، در حالی که مصرف کم پروتئین ممکنه باعث ضعیف شدن ناخن ها بشه.

پروتئین رو میشه در غذاهای حیوانی مثل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و لبنیات و همچنین غذاهای گیاهی مثل سویا، حبوبات، لوبیا، عدس، آجیل، دانه ها و غلات کامل یافت.

اسیدهای چرب امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3  به روان و مرطوب کردن ناخن ها کمک میکنن و ظاهری براق به ناخن ها میدن.

اسیدهای چرب همچنین ممکنه التهاب رو در بستر ناخن کاهش بدن، که باعث تغذیه و سلامت سلول هایی میشه که صفحه ناخن رو تشکیل میدن.

کمبود اسیدهای چرب امگا 3 میتونه به خشکی و شکننده شدن ناخن ها کمک کنه.

ماهی های چرب مثل سالمون، قزل آلا، خال مخالی، ماهی تن و ساردین با امگا 3 در صدر جدول قرار دارند، اما می توان آنها رو در گردو، سویا، تخم مرغ، دانه چیا، دانه کتان و ماهی و روغن بذر کتان نیز یافت.

– رژیم غذایی فاقد کلسیم باعث خشکی و شکننده شدن ناخن ها میشه.

 منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی که در بیش از 300 واکنش در بدن ، از جمله سنتز پروتئین، که برای رشد ناخن لازم است، دخیل است.

برآمدگی های عمودی در ناخن ممکنه نشانه کمبود منیزیم باشه.

مصرف منیزیم برای جلوگیری از برآمدگی های عمودی در ناخن ها مهمه.

مواد معدنی همچنین به سنتز پروتئین و تشکیل ناخن های جدید کمک میکنه.

ویتامین C

ویتامین C برای تولید کلاژن ضروریه، پروتئینی که به بیشتر بافت‌ها شکل، استحکام و یکپارچگی میده و عنصر سازنده ناخن‌ها، مو و دندان است.

کمبود ویتامین C میتونه منجر به شکنندگی ناخن و همچنین کندی رشد ناخن بشه.

ویتامین C یک ماده مغذی ضروری و توسط بدن نمی تونه تولید بشه.

مردان به 90 میلی گرم و زنان 75 میلی گرم در روز نیاز دارند.

در حالی که تصور میشه مرکبات مثل پرتقال، توت فرنگی و کیوی بهترین منابع ویتامین C هستند، فلفل دلمه ای، سبزیجات سبز و گوجه فرنگی نیز سرشار از این ماده مغذی هستند.

در واقع، فلفل دلمه ای قرمز بیش از دو برابر یک پرتقال ویتامین C دارد.

– کمبود اسید فولیک و ویتامین C میتونه منجر به خراشیده شدن ناخن بشه.

روی

روی برای بسیاری از واکنش ها در بدن از جمله رشد و تقسیم سلول ها مورد نیاز است.

ناخن ها از نوعی سلول تشکیل شده اند که به سرعت رشد کرده و تقسیم میشن به دلیل این تولید سریع، یک منبع ثابت روی برای تقویت رشد سالم ناخن ها مورد نیازه.

مصرف ناکافی روی میتونه به تخریب صفحه ناخن کمک کنه و باعث پیدایش لکه های سفید روی ناخن بشه.

روی مورد نیاز برای مردان و زنان به ترتیب 11 میلی گرم و 8 میلی گرم در روز است.

پروتئین های حیوانی مثل گوشت گاو، مرغ، ماهی و تخم مرغ منابع غنی روی هستند. با این حال، سویا، نخود، لوبیا سیاه، مغزها (مانند بادام و بادام هندی) و دانه ها نیز حاوی آن هستن.

آهن

آهن مرکز گلبول‌های قرمز خون رو تشکیل میده که اکسیژن رو به اندام‌ها و تمام سلول‌های بدن از جمله ناخن‌ها  میرسونه.

بدون آهن، اکسیژن به اندازه کافی به سلول ها منتقل نمیشه.

اکسیژن برای ناخن‌های سالم مورد نیازه، کمبود آهن یا کم‌خونی میتونه منجر به برآمدگی‌های عمودی شود و ناخن ها شکل مقعر یا «قاشقی» بگیرن.

بدن آهن موجود در غذاهای حیوانی مثل گوشت گاو، مرغ، ماهی و تخم مرغ رو بهتر از غذاهای گیاهی مثل سبزیجات با برگ سبز تیره، بادام زمینی، دانه ها، لوبیاها و سایر غذاهای غنی شده جذب میکنه.


مراقبت از ناخن

– از پاک کننده لاک ناخن که حاوی استون هستن که ناخن ها رو خشک میکند دوری کن( فقط یک بار در ماه از لاک پاک کن ها استفاده کن).

– هنگام شستن ظروف از دستکش استفاده کن.

– از لوسیون دست بعد از شستن دست ها یا دوش گرفتن روی ناخن استفاده کن.

– ناخن های دست ابزار نیستند! از ناخن‌ها برای باز کردن قوطی‌ها، خراشیدن غذای خشک از روی بشقاب‌ها یا باز کردن چیزی استفاده نکن.

برای داشتن پوست، مو و ناخن سالم نیاز به یک رژیم غذایی متعادل داری. برای دریافت رژیم غذایی مناسب میتونی از مشاوران تغذیه ما کمک بگیری تا به اهدف ایده آلت برسی.

دیدگاه ها غیرفعال است