همه چیز درباره رژیم یویو

رژیم یویو یک رژیم غذایی جدید، کاهش وزن و برگشت مجدد وزن از دست رفته است.

به این روند کاهش و برگشت مجدد وزن در نتیجه شروع و توقف رژیم های غذایی به طور مداوم اشاره داره.

 

چرا رژیم یویو خطرناکه؟

بعضی وقت ها رژیم غذایی برای سلامتی خوب به نظر می رسه، در حالی که حفظ وزن مناسب برای سن، جنس و نوع بدن مهمه، و نحوه رسیدن به وزن ایده آل هم مهمه.

بعضی از رژیم ها مثل رژیم یویو رو نمیشه برای مدت طولانی انجام داد، اگه همیشگی باشه، برای بدن و ذهن ضرر داره.

1- متابولیسم بدن رو کند میکنه.

بدن انسان برای عملکرد مناسب به مواد مغذی و کالری از غذا نیاز داره. در نتیجه، کاهش دریافت مواد مغذی و مواد غذایی بسیار کم کالری، ناشی از رژیم غذایی یویو ،باعث کاهش سوخت و ساز بدن میشه.


2- فشار خون رو افزایش میده.

افزایش فشار خون با پرخوری

افزایش وزن، از جمله افزایش وزن مجدد بعد از رژیم، با افزایش فشار خون ارتباط داره. رژیم غذایی یویو ممکنه تاثیر سالم کاهش وزن بر فشار خون رو در آینده کاهش بده.


3- ممکنه خطر اختلال خوردن رو افزایش بده.

به جز اینکه باعث کاهش لذت غذا خوردن میشه، رژیم غذایی یویو می تونه خطر ابتلا به اختلال خوردن رو افزایش بده. رابطه ناسالم و نامتعادل با غذا باعث میشه اختلال در غذا خوردن به وجود بیاد و حتی فرد رو در معرض خطر ابتلا بی اشتهایی یا پرخوری عصبی قرار بده.


4- درصد چربی بدن بالاتر بره.

رژیم غذایی یویو منجر به افزایش درصد چربی بدن میشه. در مرحله افزایش وزن رژیم یویو، چربی راحت ‌تر از توده عضلانی بازیابی می‌شه، باعث افزایش درصد چربی بدن در دوره یویو میشه.


5- باعث از دست دادن عضله میشه.

در طول رژیم یویو، بدن توده عضلانی و چربی خودش رو از دست می ده. از دست دادن عضلات در طول رژیم غذایی باعث میشه قدرت بدنی کم بشه.

البته این اثرات رو میشه با ورزش کردن مثل تمرینات قدرتی کاهش داد. ورزش کردن به بدن سیگنال میده که عضله رشد کنه، حتی زمانی که بقیه بدن در حال لاغر شدنه. اگه یک درصد چربی از دست بدی، اما یک درصد عضله به دست بیاری، وزنت ثابت می مونه، اما ترکیب بدنت سالم تره، بخاطر اینکه درصد چربی بدنت کم تر شده.

وقتی که داری وزنت کاهش میدی، نیاز بدن به پروتئین در رژیم غذایی افزایش پیدا می کنه. خوردن منابع پروتئینی با کیفیت کافی می تونه به کاهش از دست دادن عضله کمک کند.


6- افزایش وزن باعث کبد چرب میشه.

وقتی که بدن چربی اضافی رو داخل سلول های کبد ذخیره می کنه باعث میشه کبد چرب بشه.

چاقی یه عامل خطر برای ایجاد کبد چربه. کبد چرب با تغییراتی درمتابولیسم بدن کبد، چربی ها و قندها مرتبط و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش میده.


7- افزایش خطر ابتلا به دیابت.

خطر افزایش مبتلا شدن به دیابت

اضافه وزن به طور کلی می تونه خطر ابتلا به دیابت رو افزایش بده، رژیم غذایی یویو می تونه تأثیر معکوس داشته باشه. حتی خطر ابتلا به دیابت نوع2 رو افزایش بده.


8- افزایش خطر بیماری قلبی.

افزایش وزن، خطر بیماری قلبی رو افزایش می ده. افزایش خطر بیماری قلبی به اندازه نوسان وزن بستگی داره، هرچقدر وزن بیشتری در طول رژیم یویو کم بشه و دوباره برگرده، این خطر بیشتره.


9- افزایش اشتها به مرور زمان منجر به افزایش وزن میشه.

در طول رژیم یویو، از دست دادن چربی منجر به کاهش سطح هورمون لپتین میشه که به طور معمول کمک می کنه احساس سیری کنی.

در شرایط عادی، ذخایر چربی، لپتین رو وارد جریان خون می کنه. بدن دستور میده که ذخایر انرژی در دسترسه و سیگنال می ده کمتر غذا بخوری.

با از دست دادن چربی، سطح لپتین کاهش پیدا میکنه و اشتها افزایش پیدا میکنه به خاطر این که بدن سعی می کنه ذخایر انرژی از دست رفته رو دوباره تامین کنه. وقتی که بیشتر مردم یک رژیم غذایی کوتاه مدت برای کاهش وزن استفاده می کنن، 30 تا 65 درصد از وزنی که از دست دادن رو در طول یک سال دوباره برمی گردونن.


10- باعث ناامیدی میشه.

خیلی خسته کننده است با وجود  این همه سختی و تلاش برای کم کردن وزن باز در طول افزایش وزن مجدد رژیم یویو همه تلاش ها از بین میره.

بیشتر افرادی که از رژیم یویو استفاده میکنن از زندگی و سلامت خود ناراضی ان. این افراد خودکارآمدی ضعیفی در مورد بدن و سلامت خود دارن و فکر می کنن از کنترل خارج شدن.اگه از رژیم غذایی یویو استفاده می کنی یا قبلا از اون استفاده می کردی، اصلا احساس شکست، ناامیدی و شکست نکن.


11-  تفکر کوتاه مدت از تغییرات بلند مدت زندگی جلوگیری می کنه.

بیشتر رژیم‌ها مجموعه‌ای از قوانین رو تجویز می‌کنن که باید برای یک دوره زمانی مشخص، معمولاً برای رسیدن به یک هدف کاهش وزن یا سایر اهداف سلامتی، رعایت بشن.

این نوع رژیم باعث میشه در معرض شکست قرار بگیری، بخاطر اینکه یاد میده تا رسیدن به هدف باید قوانین رو رعایت کنی. بعد از تموم شدن رژیم، به راحتی می تونی به عادت هایی که باعث شدن افزایش وزن داشته باشی، برگردی.

برای اینکه تغیرات رژیم غذایی همیشگی باشه بهتره این عادت ها رو تبدیل به سبک زندگی کنی.


برخی از رفتارهایی که به نظر می رسه برای کاهش وزن طولانی مدت مفیده:

– خوردن غذاهای سالم: مثل: ماست، میوه ها، سبزیجات و مغزیجات.

– نخوردن غذاهای ناسالم: مثل چیپس سیب زمینی و نوشیدنی های شیرین.

– کم کردن غذاهای نشاسته ای: استفاده از غذاهای نشاسته ای مانند سیب زمینی در حد نرمال.

خواب خوب: هر شب 6 تا 8 ساعت بخواب.

– برچسب زدن “خوب” یا “بد” به غذاها را متوقف کن.

بسته به روند فکری ذهنت در مورد غذا، ممکنه وسوسه بشی که بعضی از غذاها رو به عنوان “خوب” یا “بد” برچسب گذاری کنی. اما انجام این کارباعث میشه که دیدگاهت نسبت به مواد مغذی و غیر مغذی تغییر کنه در میان این غذاها، مشکل بیشتر وقت ها خود غذا نیست، بلکه مشکل این که چقدر یا چند بار آنها رو می خوری.

با ایجاد تغییرات دائمی درسبک زندگی باعث کاهش وزن به طور سالم و دائمی بشو.

برای متوقف کردن رژیم یویو حتما با یک متخصص تغذیه صبحت کن می تونی از متخصصین ما هم کمک بگیری تا کمترین ضرر رو به بدنت برسونی و پر قدرت یک رژیم غذایی سالم رو شروع کن.

دیدگاه ها غیرفعال است