رژیم فستینگ بگیریم یا نه؟

رژیم فیستینگ یا همان رژیم روزه داری به عنوان روشی نوین در جهت کاهش وزن مطرح شده. راهی که اگه به صورت اصولی و تحت نظارت متخصص تغذیه قرار بگیره مزایای فراوانی برای کاهش وزن و سلامتی بدن داره. البته ناگفته نمونه که زیاده روی در این نوع رژیم و گرسنگی های طولانی مدت میتونه بدن رو مستعد ابتلا به برخی بیماری ها کنه. 

برای خواندن مقاله ی تاثیر رژیم های فستینگ بر کاهش وزن کلیک کنید.

رژیم فیستینگ چیست؟

این رژیم، به عنوان یکی از راه های پرطرفدار کاهش وزن شناخته شده .در این نوع رژیم فرد مصرف هر گونه کالری رو به طور مطلق مثل زمانی که روزه است ترک می کنه. و بعد از گذشت این بازه ی زمانی مجازه که به  مقدار مشخصی کالری  مصرف کنه. البته اینم بگم که فرد دارای رژیم فیستینگ به هیچ وجه مجاز به مصرف خوراکی های پر کالری نیست.

انواع رژیم فیستینگ

  • رژیم فیستینگ 8-16

در این نوع رژیم فرد به مدت 16 ساعت هیچ گونه خوراکی رو مصرف نمی کنه، اما 8 ساعت بعدی فرصت داره که از غذاهای کم کالری و سالم استفاده کنه.

  • رژیم فیستینگ 2-5

در این نمونه رژیم روزه داری فرد 5 روز هفته رو مجاز به مصرف انواع غذاها و خوراکی های سالم و کم کالری هست و در دو روز باقی مونده روزانه فقط 500 تا 600 کالری می تونه مصرف کنه.

  • رژیم فیستینگ 12 ساعته

در این نوع رژیم فرد 12 ساعت باید از خوردن و آشامیدن خودداری کنی. نکته ی جالب اینکه  می تونی از ساعت 8 شب تا 8 صبح رو برای این نوع رژیم انتخاب کنی.

  • رژیم فیستینگ 24 ساعت

یکی از سخت ترین انواع رژیم روزداری است. در این نوع رژیم فرد باید یک تا دو روز در هفته رو انتخاب کنه و به مدت 24 ساعت از هیچ گونه خوراکی و نوشیدنی استفاده نکنه.

عوارض رژیم فیستینگ

گرسنگی مفرط، سردرد و سرگیجه، بروز برخی مشکلات گوارشی، بروز برخی تغییرات خلقی و تحریک پزیری، خستگی و افت انرژی،بروز برخی اختلات در خواب، بد بو شدن دهان، کم آبی بدن، سوء تغذیه، پرخاشگری و تغییرات روحی در فرد، احتمال پرخوری، تغییرات هورمونی و چرخه ی قاعدگی بخش از عوارض این رژیم روزه داری هست، که البته اگه به صورت اصولی رفتاربشه، کمتر دچار این عوارش میشی.

چطوری عوارض رژیم فیستینگ رو کاهش بدیم؟

برای کاهش عوارض رژیم روزه داری کافیه:

  • برنامه بر اساس نظر پزشک متخصص تغذیه که متناسب با شرایط جسمی هر فرد در نظر گرفته میشه. پیش روی داشته باشه.
  • با نوشیدنی های فاقد کالری یا کم کالری مثل آب و قهوه ی سیاه بدن خودت رو هیدراته نگه دار.
  • اگر بنابه شرایط جسمی مجبور به دریافت دارو هستی، از رژیمی که پزشک متخصص برات در نظر گرفته استفاده کن. ( برای این کار می تونی از دکتر های مختصتص سیگما کمک بگیری)

رژیم لاغری فیستینگ برای چه افرادی مناسبه؟

این رژیم برای افرادی که انسولین مصرف می کنند و بدن مقاومی نسبت به انسولین دارند، نتیجه ی شگفت انگیزی رو به دنبال داره. اگه بدنت خیلی چاقه و از چربی اضافه در اطراف شکم و پهلوی خودت رنج می بری، رژیم روزه داری یکه انتخاب مناسبه .اگر دچار استپ وزنی شدی استفاده از رژیم روزه داری یا فیستینگ می تونه  یه راه حل مناسب برای خارج شدن از این حالت باشه.

خوراکی های مجاز در رژیم فیستینگ

در بین میوها می تونی از سیب، موز، پرتقال، هلو و انواع توت و گوجه فرنگی استفاده کنی. سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، خیار و سبزیجات برگ دار، غلاتی مانند جو، گندم، برنج.

چربی های سالم مانند: روغن زیتون و آوواکادو.

پروتئین هایی مانند: تخم مرغ،ماهی،حبوبات،مرغ و آجیل.

نوشیدنی های بدون کالری مثل آب چای و قهوه مجازه.

سوالات متدول

راحت ترین نوع رژیم روزه داری یا فیستینگ کدوم نوعه؟

  • رژیم فیستینگ 12 ساعته از همه راحت تره. چرا که شما می تونی از ساعت8 شب تا 8 صبح رو انتخاب کنی. نکته ی جالب اینکه از این 12 ساعت نزدیک به 8 ساعت شما در خواب شبانه و استراحت هستی و گرسنگی کمتر  آزارت میده.

نتیجه گیری

و اما کلام آخر اینکه اگر قصد داری از رژیم فیستینگ یا روزه داری در جهت کاهش وزن استفاده کنی، برای جلوگیری از بروز هر گونه عارضه و بیماری بهتره از پزشک متخصص تغذیه بخای که یک رژیم فیستینگ متناسب با وضعیت جسمی و ظاهری شما در نظر بگیره. ( میتونی از پزشک های متخصص سیگما کمک بگیری) شک نکن یک رژیم اصولی و علمی اثر گذاری دقیق تر و طولانی تری نسبت به رژیم های سر خود و فاقد و جاهت پزشکی خواهد داشت. 

دیدگاه ها غیرفعال است