تاثیر استفاده از مولتی ویتامین ها روی اشتها

تاثیر استفاده از مولتی ویتامین ها روی اشتها این سوالی که ذهن خیلی از افراد درگیر کرده.

ما در سیگما قراره به پاسخ این موضوع بپردازیم اول بهتره بریم سراغ اینکه:

مولتی ویتامین‌ چیست؟

مولتی ویتامین‌ها انواع داروهای مکمل هستند که شکل های دارویی مختلفی دارند از جمله: قرص، کپسول، شربت. در این مکمل‌ها چند نوع ویتامین مختلف و گاهی مواد معدنی وجود دارد.

این عناصر و ویتامین‌ها در مواد غذایی طبیعی یافت می‌شوند که بدن به آنها نیاز دارد. مولتی ویتامین‌ها شامل موادی هستند که برای بدن ضروری‌اند.

تاثیر استفاده از مولتی ویتامین ها بر روی اشتها

برخی از افراد بعد از شروع مصرف ویتامین ها متوجه افزایش احساس گرسنگی می شوند. اگرچه برخی از ویتامین ها ممکنه در شرایط خاص بر روی گرسنگی تأثیر بزارند، اما این افزایش احساس گرسنگی بیشتر به دلیل دیگری است.

برای خواندن مقاله برای کم کردن احساس گرسنگی در طول روز کلیک کیند.

مصرف روزانه مولتی ویتامین نباید باعث بشه فرد  بیشتر احساس گرسنگی بکنه.

مطالعه‌ای که در مه 2008 در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، نشان داد که زنانی که مولتی ویتامین مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که مولتی ویتامین مصرف نمی‌کنند، احساس گرسنگی کمتری دارند.

بنابراین اگر شروع به مصرف منظم مولتی ویتامین کردی و بعد متوجه شدی که بیشتر از حد معمول گرسنه هستی، دلایل دیگه ای باعث افزایش احساس گرسنگی میشه.

کمبود ویتایمن

افراد مبتلا به شرایط خاص ممکنه با شروع مصرف مولتی ویتامین ها، احساس گرسنگی رو در فرد افزایش دهند. یکی از عوارض کمبود برخی ویتامین ها از دست دادن اشتها است. اگر کمبود ویتامین داری و بعد از شروع به مصرف ویتامین ها احساس گرسنگی بیشتری میکنی، بخاطر اینکه  با مصرف مولتی ویتامین کمبود ویتامین بدنت رو جبران میکنی، و احساس گرسنگی متعادلی رو تجربی میکنی.

افزودن مولتی ویتامین ها به برنامه روزانه ات، خلأهای تغذیه ای رژیم ات رو پر می کند، که در نهایت اشتها رو  متعادل می کند.

آیا ویتامین ها متابولیسم رو تسریع می کنند؟

ویتامین ها متابولیسم رو تسریع نمی کنند مگر اینکه دریافت مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی ناکافی باشد. در این مورد، مصرف مولتی ویتامین ها ممکنه نیازهای بدن رو به مواد مغذی برآورده کند و به متابولیسم اجازه میده کارآمدتر عمل کند. به عنوان مثال، سطوح پایین ویتامین B6 با کاهش سطح سروتونین مغز مرتبط  که می تواند منجر به افزایش اشتها شود و منجر به مصرف بیشتر غذا و افزایش وزن بالقوه شود.

رژیم غذایی سالم

از یک رژیم غذایی بسیار مغذی و سرشار از سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، منابع پروتئین بدون چربی و میوه ها استفاده کنید. برای تامین تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن به مولتی ویتامین اعتماد نکنید یا از آن به عنوان بهانه ای برای خوردن غذاهای ناسالم استفاده نکنید.

مولتی ویتامین و افزایش وزن

تحقیقات منتشر شده در مجله بریتانیایی تغذیه نشان میده که مولتی ویتامین ها ممکنه به کاهش وزن در مردان کمک می کند.

مردانی که به طور منظم ویتامین و مکمل های غذایی مصرف می کردند، در مقایسه با مردانی که مولتی ویتامین مصرف نمی کردند، وزن، توده چربی و شاخص توده بدنی کمتری داشتند.

همان مطالعه نشان داد که روندی به سوی نتایج مشابه در جنس مخالف وجود دارد و زنانی که مولتی ویتامین مصرف می‌کنند نیز سطح گرسنگی را کاهش می‌دهند. یک مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی به طور قابل توجهی باعث کاهش اشتها در زنان پس از کاهش وزن می شود، در مقایسه با گروه دارونما که وزن خود را نیز کاهش داده بودند.

فعالیت بدنی منظم

مولتی ویتامین ها جایگزین فعالیت بدنی منظم نیستند. ورزش جزء حیاتی برنامه کنترل وزن است. همراه با مصرف مولتی ویتامین ورزش رو هم قرار بده.

لیست نامحدودی وجود دارد که چگونه کمبود ویتامین های خاص می تواند باعث از دست دادن اشتها بشه و چگونه مکمل ها می توانند آن رو تغییر دهند.

در زیر چند نمونه آورده شده است:

ویتامین C- طبق مطالعه‌ای که در مجله علوم پزشکی کره منتشر شده است، بیماران سرطانی با از دست دادن اشتها می‌توانند با تجویز ویتامین C در دوزهای بالا، اشتهای بهتری رو تجربه کنند.

مطالعه دیگری نشان داد که ویتامین C علائم تهوع و علائم کاهش اشتها رو در افراد مبتلا به سرطان سینه که تحت شیمی درمانی یا پرتودرمانی قرار می گیرند، بهبود می بخشد.


ویتامین B12 – کمبود ویتامین B12 می تواند باعث از دست دادن اشتها شود که بیشتر در بین گیاهخواران (لینک)، الکلی های مزمن، افرادی که اختلالات گوارشی دارند و جراحی های کاهش وزن شایع است. مکمل B12 می تواند اشتها را در این شرایط افزایش دهد.


فولات – یک مطالعه منتشر شده در سال 2014 نشان داد که مکمل فولات ممکنه اشتهای کودکان خردسال رو بهبود بخشد. مانند سایر ویتامین های B، فولات به تبدیل غذایی که می خورید به انرژی کمک می کند و برای متابولیسم سالم ضروری است. کمبود می تواند باعث از دست دادن اشتها بشه.


ویتامین D – کمبود ویتامین D می تواند باعث از دست دادن اشتها شود و در عین حال، مسمومیت ویتامین D نیز می تواند باعث کاهش اشتها شود. افزایش مصرف ویتامین D سالم می تواند سطح اشتها رو بهبود بخشد.


ویتامین K – کمبود ویتامین K در افرادی که از داروهای خاص استفاده می کنند یا کسانی که در جذب چربی مشکل دارند، شایع است و در نتیجه باعث از دست دادن اشتها می شود. استفاده از مولتی ویتامین حاوی ویتامین K می تواند باعث افزایش اشتها شود.

اگر مولتی ویتامین مصرف میکنی به این دلیل که غذای سالمی نمی‌خوری، کم تحرک هستی، یا به دلیل اینکه رژیم غذایی محدودی داری، ممکنه این رفتارها مرتبط با افزایش وزن باشد، نه مولتی ویتامین.

میتونی مولتی ویتامین مناسب خودت رو پیدا کنی، حواست باشه که ویتامین ها باید مکمل یک سبک زندگی سالم باشند، نه جایگزین آن.

همچنین تا حد امکان از مصرف خودسرانه مولتی ویتامین ها باید جلوگیری کرد. مشورت با پزشک تغذیه می تواند در این زمینه بسیار مفید و کارساز باشد تا بتوان از فواید آن استفاده کافی برد.

دیدگاه ها غیرفعال است