آیا لاغری ژنتیکی قابل درمان است؟

لاغری ژنتیکی از جمله مشکلاتیه که اگه مورد توجه و درمان قرار نگیره در بعضی موارد باعث مرگ فرد میشه. البته منظور از لاغری ژنتیکی پر خطر،لاغری هست که مفرط (زیاد) باشه. هر فرد از نظر وزن باید در یه محدوده ی تعیین شده قرار بگیره. اگر وزنت از این حد تعریف شده بالاتر بره، یعنی چاقی و اگه پایین تر باشه، میشه همین لاغری مفرط. در ادامه ببینیم لاغری ژنتیکی قابل درمانه یا نه.

برای خواندن مقاله چگونه بدون ورزش لاغر شویم؟ کلیک کنید.

میشه با تغییر ژنتیکی به لاغری دست یافت؟

وقتی که بحث از ژنتیک و وارثت به میون میاد منظور نوعی استعداد درونی که در فرد یا افراد یه گروه خانوادگی و فامیلی وجود داره. وراثت از فردی به فرد دیگه قابل انتقاله. اما این نقل و انتقال در افراد یه فامیل وجود داره. اینکه من بتونم با تغییر ژنتیکی به لاغری و کاهش وزن برسم، مطلبی هستش که از نظر علمی به اثبات نرسیده. از نظر متخصصان تغذیه یه فردی که لاغری ژنتیکی و چاقی ژنتیکی داره می تونه تحت نظر پزشک بعد از به دست آوردن علتش مشکلش رو بر طرف کرد. اما اینکه با تغییر ژنتیک بخوای وزنت رو کاهش بدی اصلا موضوع اثبات شده ایی نیست.

لاغری ژنتیکی یعنی چی؟

لاغری ژنتیکی، یعنی کمبود وزن شدیدی که فرد از زمان تولد باهاش درگیره و در بیشتر موارد، عوامل محیطی تاثیری در به وجود اومدنش ندارن، این نوع لاغری میتونه زندگی فرد رو به مخاطره بندازه و اجازه فعالیت روزانه رو به فرد نده. این دست افراد مدام احساس ضعف می کنن و نمی تونن فعالیت های روزانه شون رو با شادابی و سرحالی انجام بدن، اما بعضی از پژوهشگرا به این نتیجه رسیدن که برای لاغری ژنتیکی درمان وجود داره، ولی این پروسه تا حدودی زمان بره و اینکه الزاما باید تحت نظر پزشک صورت بگیره.

راه های حل لاغری ژنتیکی

راه های حل لاغری ژنتیکی

همون طور که می دونی بی شک هر بیماری که در فرد وجود داره بنا به علتی به وجود اومده و برای درمانش الزاما باید علت رو برسی کرد تا به یه راهکار علمی و جواب دهنده رسید. بنابر این لاغری ژنتیکی هم علت داره، و قبل از درمان باید علتش برسی بشه. مثلا ممکن بعضی افراد به طور وراثتی زمانی که استرس وفشار درونی و افسردگی داشته باشن سریعا با کاهش وزن خودشون رو نشون بدن، و یا ممکنه دیابت داشته باشی(قند خون بالا) و یا بیماری انگلی،پر کاری تیروئید و حتی بعضی بیماری های گوارشی، و در نتیجه دچار لاغری مفرط بشی. بنابراین بهترین کار اینکه اول علت کمبود وزنت رو پیدا کنی، بعدش تحت نظر یه متخصص تغذیه درمانش کن.

برای درمان لاغری چی بخورم؟

بعضی افراد فکر می کنن هرچی مصرف شیرینجات و چربی ها رو زیاد کنن به افزایش وزنشون کمک کردن. و این یه باور شایع و صد درصد غیر علمی هستش که می تونه زمینه ابتلا به چربی خون و پر فشاری رو در فرد ایجاد کنه. بنابر این هرگز برای از بین بردن لاغری به خصوص لاغری ژنتیکی از شیرینی و شکلات استفاده نکن. از گروه ویتامین Bکمپلکس استفاده کن این ویتامین ها توی بعضی سبزیجات و گوشت و لبنیات وجود داره. به غیر از وعده های غذایی اصلی از میان وعده های سالم حاوی خشکبار و آجیل  و میوه های خشک استفاده کن. بهت گفتم که چون لاغری ژنتیکی داری برای افزایش وزن تحت نظر پزشک باش، بنابر این اگر پزشک اجازه داد از مکمل های غذایی استفاده کن. برای این کار میتونی از پزشک های متخصص سیگما کمک بگیری.

لاغری بیش از حد باعث به وجود آمدن چه بیماری هایی میشه؟

لاغری بیش از حد باعث به وجود آمدن چه بیماری هایی میشه؟

ابتلا به لاغری ژنتیکی یا در کل لاغری مفرط مشکلاتی رو به همراه داره که بی شک زندگی رو تحت تاثیر قرار میده مثلا ممکنه:

1-دچار،سوء تغذیه بشی. اگه دچار سوء تغذیه بشی (دندونات خراب میشه،بدنت مدام دچار خستگی و کسالت میشه، عادت ماهیانه ات نا منظم میشه، موهات نازک میشه و میریزه، پوستت خشک میشه)

2-سیستم ایمنی بدنت ضعیف میشه در نتیجه ( مدام دچار بیماری های عفونی می شی و سرما می خوری)

3- اگه بنا به هر دلیلی مجبور به جراحی بشی بیشتر دچار عوارض جراحی میشی(مثلا زخمت دیرتر خوب می شه، یا حتی ممکنه عفونت کنه)

4-پوکی استخون می گیری.

5- ناباروری.

6- ابتلا به بیماری های روحی و روانی (مثلا از دست دادن اعتماد به نفس،افسردگی،تغییر در خلق و خو)

مواردی که گفتم تنها بخشی از عوارض ابتلا به لاغری ژنتیکی و مفرطه.

دلایل مختلف لاغری

لاغری دلایل مختلف داره. بعضی وقتا به خاطر یه سری تغییرات در خلق و خوی فرده مثلا به خاطر افسردگی، بعضی وقتا هم فردلاغری ژنتیکی داره. در ادامه به صورت موردی علت لاغری رو  بهت میگم.

یه سری افراد از بدو تولد دچار کاهش وزن هستند و این کاهش وزن تا آخر عمر باهاشون می مونه. بعضی ها هم بدنشون متابولیسم (سوخت و ساز) بالایی داره و هر چی غذاهایی پر کالری هم مصرف کنن بی فایده است. داشتن عادات غذایی ناسالم، داشتن فعالیت بیش از حد (ورودی و خروجی کالری تعادل نداره)، ابتلا به بعضی بیماری ها مثل تیروئید،سرطان، بیماری های مربوط به معده و گوارش، دیابت، ابتلا به بعضی بیماری های روحی مثل افسردگی، استرس و اضطراب و از همه مهم تر لاغری ژنتیکی، از جمله علل لاغری هست.

سوالات متداول

لاغری من ژنتیکی هستش آیا قابلیت درمان داره؟

بله در بیشتر موارد لاغری ژنتیکی قابل درمانه، البته در صورتیکه علت لاغری تشخیص داده باشه و از همه مهمتر تحت نظارت پزشک متخصص باشه.

 کلام آخر

فراموش نکن هر مشکلی یه راه حلی داره که اگه با اهلش در میون گذاشته بشه بدون شک می تونه نتیجه بخش و اثر گذار باشه. تا حالا این جمله رو شنیدی هر سری و یه عقلی، منظورش اینکه هر کسی برای مشکلش با توجه به عقل و خردش یه راهکاری ارائه میده و ممکن تو به راه حلی نرسی اما یه نفر دیگه با عقل و تفکر خودش بتونه مشکلت رو برطرف کنه. حالا اگه دچار مشکل لاغری ژنتیکی و کمبود وزنی ناراحتی نداره که با یه متخصص کار درست و کار بلد مثل سیگما مشورت کن و برای همیشه از این معضل راحت شو. بلاخره یه تیم متخصص و با تجربه سریع تر می تونن بدون هیچ آسیبی و مشکلی تو رو به هدفت برسونن.

دیدگاه ها غیرفعال است