آیا قند های مصنوعی جایگزین مناسبی برای قند و شکر است؟

قند های مصنوعی یا جایگزین‌های شکر، مواد شیمیایی هستن که به برخی غذاها و نوشیدنی‌ها اضافه میشن تا طعم مواد غذایی رو شیرین تر کنن.

بعضی از قند های مصنوعی حاوی کالری هستن، مقدار مورد نیاز برای شیرین کردن محصولات به قدری کمه که تقریباً هیچ کالری مصرف نمیکنی.

جایگزین های شکر در بسیاری از انواع غذاها و نوشیدنی ها با برچسب بدون قند یا رژیمی وجود دارن. این شامل نوشابه، آب نبات و محصولات پخته میشه.


تاثیر قند های مصنوعی روی عملکرد بدن

سطح زبان توسط جوانه های چشایی زیادی پوشیده شده که هر کدام حاوی چندین گیرنده چشایی هستن که طعم های مختلف رو تشخیص میدن.

وقتی غذا می خوری، گیرنده های چشایی با مولکول های غذا مواجه میشن؛ تناسب کامل بین گیرنده و مولکول سیگنالی رو به مغزت می فرسته و این امکان میده طعم رو شناسایی کنی.

به عنوان مثال، مولکول قند کاملاً در گیرنده طعم شیرینی قرار می گیرن و به مغز اجازه میدن طعم شیرین رو تشخیص بده. مولکول های شیرین کننده مصنوعی به اندازه کافی شبیه مولکول های قند هستن.

با این حال، آنها به طور کلی از قند ها متفاوت ان که بدنت نمی تونه آنها رو به کالری تجزیه کنه.

تنها تعداد کمی از قند های مصنوعی ساختاری دارن که بدن میتونه آنها رو به کالری تجزیه کنه. با توجه به اینکه برای شیرین کردن طعم غذاها فقط به مقدار بسیار کمی از شیرین کننده های مصنوعی نیازه است.


تاثیر قند های مصنوعی بر روی اشتها

قند های مصنوعی در میان افرادی که در حال تلاش برای کم کردن وزن هستن محبوبه.

بعضی از افراد فکر می کنن که شیرین کننده های مصنوعی ممکنه اشتها رو افزایش بده و باعث افزایش وزن میشه.

قند های مصنوعی ممکنه نتونن مسیر پاداش غذایی مورد نیاز برای ایجاد احساس رضایت بعد از غذا رو فعال کنن.

با توجه به اینکه طعم شیرینی دارن اما کالری موجود در سایر غذاهای شیرین مزه رو ندارن، این بحث مطرح که مغز رو با احساس گرسنگی گیج می کنن.

علاوه بر این، برخی از دانشمندان فکر میکنن که برای احساس سیری باید در مقایسه با نوع شیرین شده با شکر، بیشتر از مواد غذایی شیرین شده مصنوعی استفاده کرد.

شیرین کننده ها ممکنه باعث میل به خوردن بیشتر غذاهای شیرین بشن. اما تحقیقات این موضوع رو تایید نمیکنه که شیرین‌ کننده‌های مصنوعی قند های مصنوعی گرسنگی یا کالری دریافتی رو افزایش میدن.

در واقع، چندین مطالعه نشان داده‌ که شرکت‌کنندگان در هنگام جایگزینی غذاها و نوشیدنی‌های شیرین با جایگزین‌های شیرین شده مصنوعی، گرسنگی کمتری رو تجربه میکنن و کالری کمتری مصرف میکنن.


تاثیر استفاده از قند های مصنوعی روی وزن بدن

مطالعات تصادفی‌سازی و کنترل‌شده – استاندارد طلایی در تحقیقات علمی – گزارش میدن که شیرین‌کننده‌های مصنوعی ممکنه وزن بدن، توده چربی و دور کمر رو کاهش میدن.

مطالعات مختلف از 4 هفته تا 40 ماه نشان میده مصرف قند های مصنوعی جایگزین ممکنه منجر به کاهش وزن تا 2.9 پوند (1.3 کیلوگرم) بشه.

نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی میتونه جایگزین آسانی برای افرادی باشه که به طور منظم نوشابه های انرژی زا مصرف میکنن و میخوان مصرف قند رو کم کنن.

برای خواندن مقاله نوشابه های انرژی زا کلیک کنید.

حواست باشه انتخاب نوشابه رژیمی اگه همراه با خوردن وعده های بزرگتر غذایی یا شیرینی های اضافی جبران بشه، منجر به کاهش وزن نمیشه. اگر نوشابه رژیمی میل شما به شیرینی رو افزایش میده، بهتر آب رو جایگزین کنی.


شیرین کننده های مصنوعی و دیابت

افراد مبتلا به دیابت ممکنه از انتخاب شیرین کننده ها مصنوعی سود زیادی ببرن، بخاطر اینکه طعم شیرینی رو بدون افزایش سطح قند خون می تونن تجربه کنن.

با این حال، برخی از مطالعات گزارش میدن که نوشیدن نوشابه رژیمی با 6 تا 121 درصد بیشتر خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.

بعضی از مطالعات هم نشان میده قند های مصنوعی بر قند خون یا سطح انسولین تأثیر نمی زاره.

علاوه بر این، قند های مصنوعی ممکنه بسته به سن یا زمینه ژنتیکی افراد اثرات متفاوتی داشته باشن.

سلامت روده

باکتری های روده نقش مهمی در سلامتی دارن و سلامت ضعیف روده با مشکلات متعددی مرتبط از جمله افزایش وزن، کنترل ضعیف قند خون، سندرم متابولیک، سیستم ایمنی ضعیف و اختلال در خواب.

ترکیب و عملکرد باکتری های روده در افراد مختلف متفاوته و تحت تأثیر موادغذایی که مصرف میکنی، از جمله قند های مصنوعی خاص.

در یک مطالعه، شیرین کننده مصنوعی ساخارین، تعادل باکتری های روده رو در چهار نفر از هفت شرکت کننده سالم که به مصرف آنها عادت نداشتن، مختل کرد.

سلامت دندان

حفره های دندانی که به عنوان پوسیدگی یا پوسیدگی دندان نیز شناخته میشن، زمانی ایجاد میشن که باکتری های موجود در دهان قند رو تخمیر می کنن، اسیدی تولید میشه که میتونه به مینای دندان آسیب بزنه.

برخلاف قندها، شیرین کننده های مصنوعی با باکتری های موجود در دهان واکنش نشان نمیدن. به این معنی که آنها باعث تشکیل اسید و پوسیدگی دندان نمیشن.

تحقیقات همچنین نشان میده که سوکرالوز کمتر از شکر باعث پوسیدگی دندان میشه.

سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) بیان میکنه که تمام قند های مصنوعی، زمانی که به جای شکر مصرف میشن، اسید رو خنثی می کنن و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک میکنن.

آسپارتام، سردرد، افسردگی و تشنج

برخی از شیرین کننده های مصنوعی ممکنه علائم ناخوشایندی مثل سردرد، افسردگی و تشنج در برخی افراد ایجاد کنن.

بعضی از افراد ممکنه بعد از مصرف شیرین کننده های مصنوعی احساس بدی داشته باشن یا اثرات منفی رو تجربه کنن، حتی اگر بیشتر افراد قند های مصنوعی رو به خوبی تحمل کنن.

اگر بعد از مصرف قند های مصنوعی دچار مشکل شدی حتما با یک پزشم مشورت کن.

-کودکان زیر دو سال نباید شیرین کننده های مصنوعی مصرف کنن.

قند های مصنوعی رایج

قند های مصنوعی

– آسپارتام

آسپارتام که با نام های تجاری NutraSweet، Equal یا Sugar Twin فروخته می شود، 200 برابر شیرین تر از شکر است.

– آسه سولفام پتاسیم

آسه سولفام پتاسیم بهنام آسسولفام K نیز شناخته میشه، 200 برابر شیرین تر از شکر است. برای پخت و پز و پخت مناسب است.

– سیکلامات

سیکلامات که 50 برابر شیرین تر از شکر سفره است، برای پخت و پز و پخت استفاده میشه. با این حال، از سال 1970 در ایالات متحده ممنوع شده است.

– نئوتام

این شیرین کننده که با نام تجاری نیوتیم به فروش میرسه، 13000 برابر شیرین تر از شکر و برای پخت و پز و پخت مناسب است.

– سوکرالوز

سوکرالوز که 600 برابر شیرین تر از شکر، برای پخت و پز، پختن و مخلوط کردن با غذاهای اسیدی مناسبه و با نام تجاری Splenda به فروش میرسه.

محصولات ساخته شده با جایگزین های شکر ممکنه پیام اشتباهی در مورد غذاهای فرآوری شده به ما بده. یک میان وعده با برچسب کم قند یا بدون قند ممکنه مغذی ترین انتخاب نباشه. غذاهای کامل، مثل میوه ها و سبزیجات، معمولاً بهترین ترکیب مواد مغذی رو برای بدن دارن.

اگه برای کاهش وزن مصرف قند های مصنوعی رو شروع کردی حواست باشه کم کردن یا حذف کردن کلی شکر تاثیر زیاده در دارز مدت روی وزن نداره و نیازه حتما یک برنامه غذایی سالم و برنامه تمرینی مناسب داشته باشی برای دریافت برنامه تمرینی و غذایی میتونی از مشاوران سیگما کمک بگیری.

دیدگاه ها غیرفعال است