همه چیز درباره استویا

استویا یک جایگزین قند است که از برگ های گیاه استویا تهیه میشه. حدود 100 تا 300 برابر شیرین تر از شکر سفره است، اما هیچ کربوهیدرات، کالری یا مواد مصنوعی نداره.

برای خواندن مقاله با موضوع  آیا قند های مصنوعی جایگزین مناسبی برای قند و شکر است؟ کلیک کنید.

طعمش رو همه دوست ندارند. برخی افراد اون رو تلخ می دونند، اما برخی دیگه فکر می کنند استویا طعمی شبیه منتول داره. در قهوه صبح خودت امتحان کن یا روی بلغور جو دوسر بپاش تا ببینی طعمش رو دوست داری یا نه.

برای خواندن مقاله با موضوع قهوه و خواص آن کلیک کنید.


مزایای سلامتی استویا:

استویا برخلاف سایر جایگزین های قند طبیعی است. از یک برگ مربوط به گل های محبوب باغ مانند ستاره و داوودی ساخته شده.

در آمریکای جنوبی و آسیا، سال هاست که مردم از برگ استویا برای شیرین کردن نوشیدنی هایی مانند چای استفاده می کنند.

به دنبال استویا به صورت پودر یا مایع در سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی سالم باش.

حتی ممکنه کافئین شیرین خودت رو بدون کالری یا شیرین کننده های مصنوعی دریافت کنی. شرکت های بزرگ تولید کننده نوشابه در ایالات متحده اکنون نوشابه های کولا رژیمی شیرین شده با استویا رو می فروشند. برخی از آب های طعم دار نیز استویا دارند.

اگر دیابت داری، استویا می تونه راهی برای شیرین کردن ماست یا چای داغ بدون افزودن کربوهیدرات باشه.

مزایای سلامتی استویا

ایمنی و دوز استویا:

سازمان های نظارتی مانند FDA، کمیته علمی غذا (SCF) و سازمان ایمنی غذای اروپا (EFSA) مصرف روزانه قابل قبول گلیکوزید استویول را تا 1.8 میلی گرم به ازای هر پوند وزن بدن (4 میلی گرم در کیلوگرم) تعریف می کنند.


خطرات استویا:

تنها شکل خالص استویا به نام استویوزید به عنوان شکل بی خطر برای استفاده تایید شده.

آیا استفاده از استویا در دوران بارداری بی خطر است؟

شواهد محدودی در مورد بی خطر بودن استویا در دوران بارداری وجود داره.

با این حال، مطالعات حیوانی نشون میده که این شیرین کننده به شکل گلیکوزیدهای استویول مانند Reb A – وقتی در حد اعتدال استفاده میشه تأثیر منفی بر باروری یا نتایج بارداری نداره.

علاوه بر این، سازمان های نظارتی مختلف، گلیکوزیدهای استویول رو برای بزرگسالان، از جمله در دوران بارداری، بی خطر می دانند.

با این حال، تحقیقات در مورد استویا با برگ کامل و عصاره های خام محدود است.

بنابراین، در دوران بارداری، بهتره از محصولات تایید شده FDA که حاوی گلیکوزیدهای استویول هستند، به جای محصولات خام یا برگ کامل استفاده کنی.

استویا با برگ کامل و عصاره خام استویا، از جمله استویایی که در خانه پرورش دادی، در صورت بارداری، برای استفاده ایمن نیستند.

ممکنه عجیب به نظر برسه که یک محصول بسیار تصفیه شده ایمن تر از یک محصول طبیعی در نظر گرفته شه. این یک معمای رایج در مورد محصولات گیاهی است.


مصرف استویا در افراد مبتلا به دیابت:

اگر دیابت داری، ممکنه استویا مفید باشه – اما مراقب باش که کدام نوع رو انتخاب کنی.

برخی تحقیقات نشون می ده که استویا ممکنه راهی ایمن و موثر برای کمک به مدیریت سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باشه.

در واقع، یک مطالعه کوچک در 12 نفر مبتلا به این بیماری نشان داد که مصرف این شیرین کننده در کنار یک وعده غذایی منجر به کاهش بیشتر سطح قند خون در مقایسه با گروه کنترلی میشه که مقدار مساوی نشاسته ذرت دریافت کرده بودند.

به طور مشابه، یک مطالعه 8 هفتهای روی موشهای دیابتی نشون داد که عصاره استویا سطح قند خون و هموگلوبین A1C – نشانگر کنترل طولانیمدت قند خون – را بیش از 5 درصد در مقایسه با موشهایی که از رژیم غذایی کنترل تغذیه میکنند، کاهش میده.

به خاطر داشته باش که برخی از ترکیبات استویا ممکنه حاوی انواع دیگری از شیرین کننده ها باشه – از جمله دکستروز و مالتودکسترین – که می تونه سطح قند خون رو افزایش بده.

در صورت ابتلا به دیابت، استفاده از این محصولات در حد اعتدال یا انتخاب عصاره خالص استویا می تواند به حفظ سطح طبیعی قند خون کمک کنه.


آیا ارتباطی بین استویا و سرطان وجود داره؟

شواهدی وجود داره که نشان می ده استویا ممکنه به مبارزه یا پیشگیری از برخی انواع سرطان کمک کنه.

بر اساس مطالعه ای در سال 2012، گلیکوزیدی به نام استویوزید که در گیاهان استویا یافت می شه به افزایش مرگ سلول های سرطانی در خط سرطان سینه انسان کمک می کنه. استویوزید همچنین ممکنه به کاهش برخی از مسیرهای میتوکندریایی که به رشد سرطان کمک می کنند کمک کنه.

یک مطالعه در سال 2013 این یافته ها را تایید کرد. این نشان داد که بسیاری از مشتقات گلیکوزید استویا برای رده های سلولی سرطان خون، ریه، معده و سینه خاص سمی هستند.


مصرف استویا در کودکان:

استویا می تونه به کاهش مصرف قند افزوده کمک کنه، که می تونه به ویژه برای کودکان مفید باشه.

با توجه به انجمن قلب آمریکا (AHA)، مصرف بیشتر شکر افزوده میتونه با تغییر سطح تری گلیسیرید و کلسترول و کمک به افزایش وزن، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی رو در کودکان افزایش بده.

تعویض شکر اضافه شده با استویا به طور بالقوه می تونه این خطرات رو به حداقل برسونه.

گلیکوزیدهای استویول مانند Reb A توسط FDA تایید شده است. با این حال، نظارت بر مصرف در کودکان بسیار مهم است.

این به این دلیله که برای بچه ها رسیدن به حد مجاز روزانه استویا، که 1.8 میلیگرم به ازای هر پوند وزن بدن (4 میلیگرم در کیلوگرم) برای بزرگسالان و کودکان است، بسیار آسونتر است.

محدود کردن مصرف غذاهای حاوی استویا و سایر شیرین کننده ها، مانند شکر، میتونه به جلوگیری از عوارض جانبی و حمایت از سلامت کلی کمک کنه.


نحوه استفاده از استویا به عنوان جایگزین شکر :

استویا ممکنه به جای شکر سفره در غذاها و نوشیدنی های مورد علاقه شما استفاده شه. یک پیمانه پودر استویا برابر با یک قاشق چایخوری شکر است.

راه های خوشمزه استفاده از استویا عبارتند از:

در قهوه یا چای

در لیموناد خانگی

روی غلات گرم یا سرد ریخته شه.

در اسموتی

روی ماست شیرین نشده ریخته شده.

می تونی با استویا غذا بپزی، اگرچه ممکنه طعم شیرین بیان به کیک ها و کوکی ها بده.

محصولات استویا به ندرت عوارض جانبی ایجاد می کنند. با این حال، برای ارائه شواهد قطعی در مورد مدیریت وزن، دیابت و سایر مسائل بهداشتی، باید تحقیقات بیشتری انجام شه.

به یاد داشته باش که استویا بسیار شیرین تر از شکر سفره است، بنابراین نیازی به استفاده از شکر نداری.

تا زمانی که تحقیقات مشخص کنه که آیا استویا با برگ کامل برای همه بی خطر است یا خیر، قبل از استفاده منظم از آن، با پزشک خودت مشورت کن، به خصوص اگر یک بیماری جدی پزشکی مانند دیابت، بیماری قلبی یا فشار خون بالا داری.

دیدگاه ها غیرفعال است